‘Ben ik nou de énige?’ Leer vertrouwen op wat je doorziet…

In de afgelopen tijd kom ik ze vaker tegen dan anders. Mensen die mij vragen “Ben ík nou de énige die dit ziet?” Nee, zij zijn niet de enige, maar voelen zich vaak wel alleen staan. Ze doorzien welke patronen er spelen of op z’n minst dat er iets fundamenteel niet klopt aan de verhoudingen. Het valt me op dat vooral vrouwen schroom hebben om te gaan staan voor wat ze in- en doorzien. Onbewust van hun eigen krachten absorberen ze de dynamiek en gaan ‘m (ver)dragen. Dat kan anders.

Ooit was ik zelf zo’n twijfelende ziener ofwel een ‘gewonde genezer’, zoals Carl Jung het beschreef. Maar wanneer je leert vertrouwen op je innerlijk weten, kun je andere ondersteunen in hun proces om ook te vertrouwen op wat ze doorzien…

“Het hart van de wijze hoort, als een spiegel alle voorwerpen te weerkaatsen zonder door een enkele ervan besmeurd te worden”(Confucius).

In inheemse culturen fungeren sjamanen (wijzen, helers) als spiegels zoals Confucius’ quote beschrijft. Spiegels zijn er niet om in te kijken, maar zijn er om terug te geven wat er is. Ze maken ‘heel’, door de energie te zuiveren en door ieders schaduwkanten terug te kaatsen. Terug naar de oorzaak. Terug naar de bron, omdat daar de oplossing is. In inheemse culturen hebben helers veel aanzien, want ze beschikken -naar verluid- over magische kracht om tegenkrachten te stoppen of transformeren.

Wijzen en helers zijn er ook in onze cultuur. Overal, ook in organisaties. Daniëlle Braun en Jitske Kramer schrijven bijvoorbeeld over ‘Priesters in Organisaties’. We kennen ze als consultants (Corporate Tribe, 2015). NB: opgemerkt moet worden dat lang niet elke consultant een wijze heler is. Ze maken soms meer kapot dan je lief is. 

De taak van wijzen en helers
Helers starten een herstelproces dus door het zelfhelend vermogen van mensen en organisaties in gang te zetten, door het gedrag dat men laat zien terug te spiegelen. Helers zoeken niet naar oplossingen, maar herstellen de verbinding met het hogere doel. Dát brengt oplossingen en verlossing. Alles (medewerker, protocol, structuur, product etc. ) dat daar niet meer in verbinding kan of wil zijn, en derhalve niet bijdraagt aan het hogere doel, wordt respectvol los gelaten. Alles wat wel in verbinding wil en kan zijn, beweegt constructief mee met het geheel. Denk aan een zwerm vogels.

Helers zijn te herkennen aan: dat ze nooit met de wind mee waaien, dat ze diepgaande vragen stellen bij de gang van zaken en doordat ze de gevestigde orde aan de kaak stelt. Ze zijn consequent en handelen voorspelbaar vanuit universele principes als waarachtigheid, gelijkwaardigheid en liefde voor het grotere geheel. Het aanzien dat helers in inheemse culturen genieten, loopt hier achter. In onze cultuur wordt veel geld uitgegeven aan tools en methodieken, die voorbij gaan aan de essentie. Daar komt wat mij betreft verandering in. Heling van binnenuit is noodzakelijk bij het transformeren van vastgeroeste naar levenskrachtige en veerkrachtige organisaties.

Helers kunnen pas constructief bijdragen aan heel-wording, wanneer ze hun eigen patronen, verstrikkingen en sabotagemechanismen in de ogen hebben gezien. Wanneer de gewonde genezer is geheeld. Wanneer ze hun familieverstrikkingen (karma) gaan omzetten naar heelheid, ont-wikkelen ze zich en kunnen ze boven zich zelf gaan uitstijgen (dharma).

Uit vele gesprekken met klanten en cliënten blijkt, dat wanneer helers zich bewust worden van hun bijzondere krachten en positie, dan nemen ze hun plek in. In de samenleving, hun familiesysteem en/of de organisatie waarin zij werken. Vanaf dat moment gaan ze bewust en actief bijdragen aan het herstellen van het zelfhelend vermogen van systemen. Ze verdrijven ziekte, zwakte en oud zeer uit het verleden door het verruimen van het bewustzijn, het stellen van grenzen en met doorpakken bij het doorbreken van gedragspatronen en systeemfouten. Opdat de klant of cliënt ook een nieuwe kans krijgt om heel en een éénheid te worden.

Zoals Eline die jarenlang zocht en vocht voor haar positie en uiteindelijk een zelfbewust externe organisatiecoach werd. Of Barbara die zich ontwikkelde van emotioneel verzwakte medewerker tot een vrij- en blijmoedige advocaat van de duivel, zonder nog ‘misselijk’ van haar werkomgeving te worden. Of Mieke die jarenlang werd gepest en buitengesloten op haar werk omdat ze de gevestigde orde aansprak, maar inmiddels bij een andere werkgever de rustgevende professionele factor is. En Leonie die haar calimero-pak uitdeed en inmiddels eenvoud en eerlijkheid brengt in de complexe verhoudingen in het ziekenhuis waar ze werkt. Of Sander die zichtbaar leed onder de geconstrueerde complexiteit in de top, maar zich nu “leider met een luizenbaan” voelt met meer invloed op de organisatievitaliteit dan ooit. En ook Tom ontsteeg zichzelf. Hij ontwikkelde zich in korte tijd van leerling teamleider tot leermeester voor zijn team, doordat hij de tegenkrachten durfde te stoppen in het team waar hij ooit startte als leerling medewerker. Het team functioneert nu professioneel en draagt constructief samen bij aan de patiëntenzorg met andere spelers in hun krachtenveld.

“A healer does not heal you. A healer is someone who holds space for you while you awaken your inner healer, so you may heal yourself” (Maryam Hasnaa).

Ben jij of ken jij een potentiële heler van organisatiesystemen? Kijk hier voor de Leergang Heel de Organisatie® in 2020. Er zijn nog enkele plekken vrij. De volgende leergang start in maart!